Oops! It appears that you have disabled your Javascript. In order for you to see this page as it is meant to appear, we ask that you please re-enable your Javascript!

Zestig Jaar Modelvliegclub Jupiter Venlo

“Als er wat door de lucht vliegt, gaat hun bloed sneller stromen”.

De Groote Heide in Venlo is al een eeuw verbonden met ‘vliegen’. Naast de zweefvlieg club is modelvliegclub Jupiter Venlo hier te vinden en dit jaar wordt het 60 jarig bestaan groots gevierd.

De modelvliegclub ligt midden in het Venlose natuurgebied Groote Heide. In 1958 werd de club opgericht door een groep enthousiaste vliegers; Leo Marks, Jan en Piet Delsing en Louis Manders. De club mocht gaan vliegen bij de ‘granaat bunker’ op de betonnen start -en landingsbanen van het voormalig Duits militair vliegveld ‘Fliegerhorst’.

Het begin
“Het begon allemaal in de werkplaats bij Piet Delsing”, verteld Leo Caris. Samen vliegen betekende gezelligheid maar vooral kennis uitwisselen, van elkaar leren en elkaar uithelpen. De club kreeg een stukje grond toegewezen op de Venlose Heide. “Het terrein was destijds ook in gebruik als schietbaan van defensie, dus onbeperkt vliegen kon niet. Zodra er rode vlaggen gehesen waren mochten we het terrein niet betreden”, aldus Leo Caris.

In de beginjaren werd er nog zonder besturing gevlogen, de zgn. ‘vrije vlucht’. De vliegtuigen werden dan aan een lijn opgetrokken en zweefden enkele minuten in de lucht. De vlieger rende er vervolgens achteraan om ze op te halen als ze geland waren. Tegen het einde van de jaren ’60 kwamen de radio gestuurde vliegtuigen. Een kleine groep leden splitste zich af en ging als ‘vrije vlucht’ club verder onder de naam ‘de Träöters’. Jupiter ging verder als Radio Modelvliegclub.

Jan van der Kroon vliegt al ruim 63 jaar. “Voor mij begon het allemaal als kleine blaag. Ik ging vaak op zondag met mijn vader mee naar de heide om naar het zweefvliegen te kijken. Hier is mijn interesse in het vliegen ontstaan”. De eerste kennismaking voor Jan met vliegen was met een windvogel. “Pas later toen ik wat ouder was ben ik via de modelbouw met het echte vliegen begonnen’, zo verteld hij. Op de Lomstraat in Venlo zat destijds een winkel waar behalve ijzerwaren ook modelbouw pakketten te koop waren. “We zaten met onze neus tegen de ruit aan gedrukt om ons te vergapen aan al het moois wat er uitgestald was. Om een paar gulden bij elkaar te sparen gingen we bij de boer werken. Het verdiende geld werd daarna uitgegeven aan een modelvliegtuigje”, zegt Jan.

Jan van der Kroon is lange tijd lid geweest van zowel Jupiter als De Träöters en later ook nog van de landelijke modelvliegtuig vereniging. Dat hij het vliegen goed beheerst blijkt uit het feit dat hij wereldkampioenschappen gevlogen heeft. Dat wedstrijdvliegen was iets wat door meerdere leden van de club beoefend werd. “We waren ieder weekend bij een andere club om wedstrijden te vliegen”, verteld Leo Caris. Het wedstrijdvliegen was vrij intensief zegt Jan van der Kroon. “In de weekenden deed ik mee aan wedstrijden en door de week was ik aan het werk of aan het bouwen aan mijn vliegtuigen. Sommige collega vliegers hebben hun relatie stuk zien lopen hierdoor. Mij is dat gelukkig nooit overkomen”.

Van vader op zoon
Het vliegen zit in de genen bij de familie van der Kroon. De kleinzoons Damian en Vinnie, 12 en 13 jaar oud vliegen ook al een aantal jaren. Voetballen doen ze net als veel leeftijdsgenoten ook, maar op de vraag of ze vliegen leuker vinden dan voetballen is het antwoord duidelijk. Vinnie: “het vliegen geeft een kick”. Het is vooral de combinatie van de snelheid en de spanning om het vliegtuig in de lucht te houden die het vliegen leuk maken. “Tijdens een vlucht moet je 100% geconcentreerd zijn”, zegt Damian. “Een kleine fout kan fataal zijn en veel schade veroorzaken”.

Bij de familie Caris is het vliegen er ook met de paplepel ingegoten. Lei, Mark en Daan: drie generaties die samen de modelvliegsport beoefenen. Mark leerde het vliegen van zijn vader Lei. “Als kleine jongen mocht ik op de betonnen baan tijdens shows en wedstrijden de vliegtuigen die geland waren ophalen”. De toeschouwers vonden het kleine mannetje prachtig. En zo werd Mark soms onbedoeld onderdeel van de show maar werd tegelijkertijd zijn interesse in het vliegen gewekt. De liefde voor het vliegen werd doorgegeven van vader op zoon en zo kwam het dat Daan Caris op 8-jarige leeftijd begon met vliegen bij Jupiter. “Vroeger ging ik altijd met mijn vader mee vliegen en we bezochten veel beurzen. Ik denk dat daar mijn liefde voor het vliegen ontstaan is”, aldus Daan. Lei Caris vliegt niet meer actief, maar is wel nog steeds als erelid verbonden aan de club. Over wie van de familie Caris de betere vlieger is verschillen de meningen bij de drie heren maar feit is dat je om goed te kunnen vliegen een bepaalde technische aanleg en het juiste gevoel moet hebben. Mark: “Daan is enorm technisch en bouwt veel van zijn vliegtuigen zelf”. Trots laat Daan een aantal van zijn modellen zien die hij zelf gebouwd heeft. Als één van de jongste leden van de club leert Daan veel van de oudere generatie.

Van elkaar leren is altijd een belangrijk aspect geweest binnen Jupiter. Niels Maas: “delen van kennis is ontzettend belangrijk. De leden die de tijd er voor hebben komen een aantal keren per week bij elkaar om kennis te delen, om elkaar te helpen of om samen reparaties uit te voeren. Sommige mensen komen alleen in het weekend of op de vaste clubavond omdat ze naast het vliegen ook nog andere verplichtingen hebben zoals werk of school. In tegenstelling tot veel andere verenigingen maakt het bij Jupiter niet uit hoe vaak je komt of hoeveel mensen er aanwezig zijn. In principe kun je iedere dag tussen zonsopkomst en zonsondergang bij het clubhuis op de Venlose Heide terecht om te vliegen of gewoon voor een bak koffie”.

Vroeger en nu
In de loop van de jaren is het vliegen flink veranderd. Vroeger werd er veel meer zelf gebouwd en was de sport een stuk duurder. Om te kunnen beginnen had je ongeveer 1000 gulden nodig. Tegenwoordig kun je voor een kleine 200 euro een kant en klaar pakket kopen. Dat maakt instappen een stuk gemakkelijker. “Wij maakten alles zelf”, zegt Jan van der Kroon die ooit een draaibank uit Engeland mee smokkelde om zijn onderdelen te kunnen maken. “Die dingen waren in die tijd Engeland een stuk goedkopen dan hier”, lacht Jan.

Wat ook anders is ten opzichte van vroeger is het spektakel. Er werd veel geëxperimenteerd en tijdens het vliegen kwam het wel eens voor dat een motor er mee op hield. De schade kon dan echt enorm zijn en soms zelfs onherstelbaar. “Het brommende geluid van de motoren en de geur van de brandstof maakten de sport wel extra mooi”, zegt Jan Maas. Tegenwoordig worden de vliegtuigen met de meest moderne technieken, waaronder 3D printen gemaakt. Alles is veel lichter waardoor het gemakkelijker te vliegen is. En ook de komst van nieuwe technieken waaronder de Electro-motoren heeft de sport veranderd. Ook wordt er tegenwoordig met 2,4 GHz zenders gevlogen. Deze zijn zeer betrouwbaar en hebben als voordeel dat je met meerdere mensen op hetzelfde moment kan vliegen omdat iedereen zijn eigen frequentie heeft.

Toekomst
De sfeer binnen de club is goed. Onlangs werd het 60-jarig bestaansfeest gevierd met een open dag op de Venlose Heide. Niel Maas: “er waren veel bezoekers op deze dag en alle leden waren aanwezig. Er werden demonstraties gegeven met verschillende soorten toestellen en bezoekers konden informatie krijgen over de club”.

In de beginjaren was het ledenaantal bij Jupiter ontzettend hoog en waren er zelfs veel Duitsers lid van de vereniging. Eind jaren ‘90 liep het ledenaantal flink terug. Op dit moment schommelt het ledenaantal  tussen de 60 en 70 leden. “De gemiddelde leeftijd is hoog en we moeten veel moeite doen om nieuwe leden te krijgen”, aldus Niels Maas. De drukke samenleving en de ligging op de Venlose Heide spelen beide hier een rol in. Niels Maas: “we hebben een prachtige locatie en hele goede relatie met het Limburgs Landschap waardoor we ongestoord kunnen vliegen, maar door de ligging zijn we vaak niet zichtbaar voor het grote publiek”. Er worden veel initiatieven genomen om relevant te blijven en om een breder publiek aan te spreken. “In feite willen we alle disciplines  van de sport bij de club toelaten. Zo is het bijvoorbeeld bij Jupiter ook mogelijk om met een drone te vliegen. De veranderende wetgeving omtrent het drone-vliegen geeft ons de mogelijkheden de beoefenaars hiervan bij de club te trekken en ze een plek te geven waar ze ongestoord en binnen de kaders van de wet kunnen vliegen”, aldus Niels Maas. Maar Jupiter is niet alleen de club voor mensen die de modelvliegsport beoefenen. In de weekenden is het druk op de Venlose Heide met mensen die hun hond uitlaten, en met mensen die een wandeling of fietstochtje maken. Niels Maas: “deze mensen zijn ook van harte welkom in ons clubgebouw voor een kopje koffie of een glaasje fris, maar ook om een kijkje te komen nemen of voor een gezellig praatje. Jupiter is gewoon een gezellige club waar iedereen van harte welkom is”.

Nieuwe leden worden binnen de club opgeleid door een ervaren instructeur. Je hoeft dus niet per definitie al te kunnen vliegen om lid te worden van Jupiter. “Mensen kiezen wel bewust voor deze sport, en de meeste van onze leden hebben een bovengemiddelde interesse in alles wat vliegt”, zegt Niels Maas. Een goed voorbeeld hiervan is Venlonaar Loek Boermans die als technisch ingenieur in de luchtvaartindustrie werkzaam is.

De mensen die lid zijn van Jupiter zijn mensen die iets met techniek hebben, graag bouwen en veel buiten willen zijn. Vliegen is een echte buitensport en zeer verslavend als je er eenmaal aan begint. Onder de leden vinden we alle lagen van de bevolking, van administratief medewerker tot fabrieksdirecteur. Eén ding hebben ze allemaal gemeen! Als er wat door de lucht vliegt, gaat hun bloed sneller stromen.

Tekst: Leon Vrijdag
Fotografie: Leon Vrijdag / Archief Jupiter

Plaats een reactie

*