Oops! It appears that you have disabled your Javascript. In order for you to see this page as it is meant to appear, we ask that you please re-enable your Javascript!

Venlose parkeerkwestie – Communicatieprobleem en verschil in perceptie

Ondernemers Schinkegilde uiten hun zorgen over sluiten Parkeergarage

Ongeveer twee weken na sluiting is er veel gezegd en geschreven over de problematiek van parkeergarage Roermondsepoort. Wethouder Brauer stapte op, er was een perceptieverschil over de omstandigheden in de binnenstad tijdens de meest recente Duitse dag en er klonken negatieve geluiden over de brief van Venlostad.com. Hierin verzocht de vereniging dat de boze ondernemers hun kritiek niet langer openlijk op social media zouden uitten. Maar wat vinden direct betrokkenen – in dit geval winkeliers van ut Gulde Schinkegilde – van de sluiting? Hoe zeer treft deze abrupte beslissing hun?

Ut Gulden Schinkegilde bestaat uit ondernemers die gevestigd zijn op onder andere de Kwartelenmarkt, Jodenstraat, Hoogstraat en Beekstraat. Zij vrezen negatieve gevolgen als er niet snel een oplossing komt. Dat de garage om veiligheidsredenen direct gesloten moest worden, begrijpen ze best, maar de pijn komt vooral voort uit de communicatie rondom de sluiting en tijdens de Duitse dag plus de onduidelijkheid over het rapport dat in handen was van de inmiddels opgestapte wethouder Henk Brauer. "Een wethouder moet urgente zaken kunnen scheiden van minder belangrijke kwesties, " zo laat Frans-Jan Brouwer van de exclusieve herenmodezaak op de Jodenstraat weten. "Dit rapport was alarmerend. Een arts moet ook urgente kwesties van de meer routineuze zaken kunnen scheiden. Dat hoort bij een belangrijke functie. Henk heeft gewoon niet goed op zijn winkel gepast. Dat moet ik als ondernemer ook doen."

Vraagtekens

Jan Adams van Adams Mens Fashion zet vraagtekens bij het snelle opstappen van de wethouder. "Dit probleem ligt niet alleen aan Henk Brauer en die twee ambtenaren; hier moeten meer mensen van geweten hebben. Wij als ondernemers en inwoners van Venlo zitten met te veel vragen. Daarom zeg ik tegen de gemeente: ben eens wat transparanter naar de burger en kom de kooptoerist tegemoet. Dat doe je niet door die hoge prijzen in de Q-Park garage. En maak nog meer promotie voor het parkeren in garage Maaswaard." Roy Schmitz van Venloosch Keteerke deelt de kritiek. “Er vielen in één klap 450 plaatsen weg. Tel drie personen per auto, dus komen er minimaal 1300 passanten op een dag minder voorbij onze winkels gelopen. Dan is het leuk dat de gemeente Venlo pendelbussen laat rijden vanaf het kazerneterrein, maar waarom laten ze die mensen dan niet hier in de buurt uitstappen. Dat is niet gebeurd, maar het had wel een deel van de pijn weggenomen." Adams wil daar nog aan toevoegen dat ook ondernemers en consumenten eens in de spiegel moeten kijken en zelf een positieve bijdrage kunnen leveren. "Sommige mensen willen tegenwoordig het liefst met de auto bij de winkel naar binnen rijden. Er zijn meer steden waar je een stukje moet lopen. Accepteer dat ook. Het is bovendien gezond. In parkeergarage Maaswaard is het prima parkeren. Maar misschien moet de gemeente alle plekken op drukke dagen dan wel volledig voor de kooptoerist open stellen en hun eigen medewerkers – net zoals bij het ziekenhuis – verzoeken om met de fiets te komen."

Slechte dag

Volgens Miriam Goossen van La Femme damesmode zorgde de abrupte sluiting op vrijdag 30 september ervoor dat het tijdens de Duitse dag van 3 oktober beduidend rustiger was in het winkelgebied van Ut Gulden Schinkegilde. "Voor veel ondernemers was het gewoon een slechte dag en dat komt echt alleen maar door het sluiten van de parkeergarage. Ze hebben zelfs enige tijd de Prinsessesingel afgesloten voor het verkeer. Dat kan toch niet. Er kon dus ook niemand hier naartoe om in en uit te stappen. Een aantal zaken heeft die dag daarom eerder gesloten. Had inderdaad hier een uitstapplek voor die pendelbussen gemaakt. De winkeliers van dit gebied waren door de onverwachte sluiting het hardste getroffen." Gijs Lina van Vinoteca Lina uitte zijn kritiek op Facebook en schreef: ‘Wat een bende maken ze er hier van in Venlo en ze komen er nog mee weg ook. Ongeschikt allemaal.’ Daarover zegt hij nu: "Ik ben normaal gesproken echt geen naöler, maar deze keer was het echt noodzakelijk om mijn mening te laten horen. De communicatie was gewoon niet goed. Later hebben wel gesprekken met de gemeente plaatsgevonden. Dat waardeer ik ten zeerste, maar de schade was toen al geleden.  Ik heb als ondernemer bewust voor deze locatie gekozen, ben ook unne echte Venlose jong die zeer begaan is met het lot van zijn stad, maar in het belang van de Jodenstraat was het nodig om onze mening te laten horen."

Binnenstad bevuilen

De kritiek van de ondernemers had ook te maken met de volgens hun te positieve boodschap die de gemeente Venlo op die 3e oktober de wereld in stuurde. Daarin liet de gemeente weten tevreden te zijn over het verloop van deze Duitse dag. De drukte zou niet tot extra opstoppingen hebben geleid. Wat volgde was een nieuwe golf van kritiek geuit door zowel ondernemers als inwoners van Venlo. Een verschil in perceptie dus tussen ambtenarij en publiek. Voor ondernemersvereniging Venlostad.com reden om een brief naar de leden te sturen. Daarin laat het bestuur weten begrip te hebben voor de onvrede en noemt de huidige situatie verre van ideaal en onacceptabel, maar is het van mening dat de openbare kritiek ongunstige vormen aanneemt. "U vervuilt uw eigen binnenstad," aldus voorzitter Toine Schreinemachers in de brief. Hij verzocht ondernemers om bestuursleden van Venlostad.com er op aan te spreken. Maar ook deze boodschap schoot bij diverse ondernemers volledig in het verkeerde keelgat en vervolgens klonk er veel kritiek op de voorzitter. “Ik ben niet negatief over Venlo," zo laat Miriam Goossen weten. "Wij ondernemers willen meedenken en geven weer wat wij van de huidige gang van zaken vinden. Want zeg je niks, dan gebeurt er ook niks. Dit was onze boodschap." Gijs Lina deelt die visie. “Je kunt wel zeggen: ik ben ondernemer en zeg niets, maar ik was van mening dat onze stem juist nu gehoord moest worden. De onderliggende boodschap van de brief van Venlostad.com vond ik dan ook ongelukkig. Ik verwacht dat deze club opkomt voor de belangen van de ondernemer en ons niet op de vingers tikt. Deze boodschap op deze manier was gewoon nodig."

Belang van dialoog

Door de felle reacties van de ondernemers op de brief is het niet meer dan logisch om ook Toine Schreinemachers in zijn rol als voorzitter aan het woord te laten. "Wij zijn een ondernemersvereniging waar de dialoog centraal staat.  Het was ook niet de eerste keer dat een aantal winkeliers zich op deze manier over ontwikkelingen in de binnenstad heeft laten horen. Reageer eens niet uit emotie want dan zeg ik inderdaad: je bevuilt je eigen binnenstad." Hij benadrukt wel de boosheid te begrijpen. "Ik snap dat die social media een aantrekkelijk en makkelijk middel zijn om je gal te spuien. Vergeet echter ook niet de kracht van het geschreven woord. Bijna iedereen weet toch wel dat de boodschap dan veel harder binnenkomt als dat het in een mondeling onderhoud gebeurt. De wijze waarop sommigen hun kritiek op (social) media uiten past niet bij onze vereniging. Maar dacht je trouwens dat bij mij persoonlijk als ondernemer ook niet in eerste instantie het stoom uit de oren kwam toen de gemeente middels een boodschap liet weten dat de Duitse dag tot geen noemenswaardige problemen had geleid. In die zeven jaren dat ik nu voorzitter ben, heb ik echter vooral geleerd om je eerste gevoel even te laten bezinken en goed na te denken. Wat bedoelde de gemeente met die boodschap? Wilden ze simpelweg zeggen: het is prima verlopen of was het doel om aan te geven dat de voorzieningen die zij getroffen hadden, goed zijn uitgepakt? Het is belangrijk om daar het juiste antwoord op te krijgen." Dan zeggen diverse ondernemers echter: voor wie staat onze voorzitter? Voor de winkeliers of voor de gemeente? Is die kritiek dan onterecht? Schreinemachers fronst de wenkbrauwen. "Welk belang heb ik om alleen de gemeente te dienen? Daar verdien ik als slager echt geen rode cent aan. Dus nee, ik bevind mij niet in een tweespalt. De kritiek ging vorige week zo echter snel dat ik niet meer de kans had om mensen er individueel op aan te spreken. Dat heb ik in het verleden wel altijd gedaan. Daarom hebben wij deze keer gekozen voor een brief. Maar wij doen alles in het belang van de ondernemers. Wij zijn echter geen beleidsbepalers. Vergeet dat niet."

Intensief overleg

Wel wil Schreinemachers het belang van een goede samenwerking tussen ondernemers en andere partijen zoals de gemeente graag benadrukken. "We hebben elkaar nodig. Volgens mij hebben veel mensen er geen weet van hoe intensief wij overleggen. Dat gebeurt wekelijks en gaat over allerlei zaken, van klein tot groot. Van het belang van een oud boompje tot inderdaad de verkeersproblematiek. Een jaar of tien geleden hadden wij als ondernemers die kans niet. Maar geloof je echt dat het die gesprekken goed doet als mensen elkaar op social media voor rotte vis uitmaken en dat je met diezelfde personen een paar dagen later weer vrolijk om tafel zit? Nee, zo werkt het niet. En wie iedere week boos met de vuist op de tafel slaat, is na verloop van tijd ook niet meer geloofwaardig. Maar zoals gezegd: dat heb ik geleerd in mijn rol als voorzitter. Was ik slechts ondernemer geweest had ik er misschien ook wel aan meegedaan. Nu weet ik dat eerst rustig nadenken veel beter werkt."

Koningsdag

Dan rest nog zijn opmerking waarin Schreinemachers zowel in de genoemde brief als voor de camera van Omroep Venlo het vergelijk maakt met Koningsdag in Amsterdam. Dat vergelijk vonden veel ondernemers mank gaan. Hij lacht even. “Wat ik daarmee wilde zeggen is dat voor bijna iedere Nederlandse gemeente geldt dat er dagen zijn waarop de binnenstad de stroom bezoekers gewoon niet aankan. Voor Amsterdam geldt dat met Koningsdag, voor Venlo geldt dat bij bepaalde Duitse feestdagen. Dan stroomt het vol en wordt geduld en begrip van de bezoeker of consument gevraagd."

Schreinemachers weet als geen ander wat het is om ondernemer te zijn. "Op dit moment hebben we bij Venlostad.com het hoogste ledenaantal ooit. Dat zegt ook wel iets. Ik heb echter niet de illusie alle ondernemers ooit op één lijn te krijgen. Wij zitten thuis met vier mensen aan tafel en daar is ook wel eens onenigheid. Het is echter wel mijn doel om te allen tijde het gesprek met mijn collega’s aan te blijven gaan. Laat de kritiek maar komen, dan ventileren wij het wel weer met de gesprekspartners zoals de gemeente. Dat is onze taak."

[su_spacer]

Tekst: Rob Buchholz

Fotografie: Leon Vrijdag

Plaats een reactie

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.