Oops! It appears that you have disabled your Javascript. In order for you to see this page as it is meant to appear, we ask that you please re-enable your Javascript!

Het te strenge parkeerbeleid is allesbehalve klantvriendelijk

'Je wordt als ondernemer beboet terwijl je aan het werk bent'

Niet iedereen staat er bij stil. Zelfs niet nu de parkeerproblematiek van de Venlose binnenstad zo uitvoerig besproken is. Maar ook veel bewoners van en rondom Venlo centrum hebben regelmatig tot vaak last van dit probleem. Om verschillende redenen. Ze betalen veel geld voor een eigen plek, kunnen niet zomaar even tot aan hun eigen voordeur rijden om zware goederen of verswaar te bezorgen en hebben al snel een bekeuring als ze ook maar even te lang voor de eigen woning of zaak geparkeerd staan. Allemaal aspecten die voor mensen van buiten het centrum niet zijn voor te stellen.

"Jij wilt toch zo graag in de binnenstad wonen," is het afgezaagde ubercliche dat bewoners van het centrum te horen krijgen als ze weer eens mopperen over de pies-, poep- en kotsresten tot vlak bij de voordeur, de diverse vormen van geluidsoverlast en de toenemende parkeerproblematiek. Door de twee gesloten parkeergarages hebben zij dan weliswaar het recht om bijvoorbeeld op de Deken van Oppensingel te parkeren, maar vaak is het lastig om daar op een beetje drukke avond nog een plekje te vinden. Zeker nu de wintermaanden naderen, zullen steeds meer mensen die een restaurant, theater of bioscoop bezoeken ook –weliswaar terecht - daar hun auto parkeren. Het gevolg van die drukte is wel dat het aantal plaatsen voor vergunninghouders beperkt is.

Harde realiteit
Ook bewoners van andere straten rondom het centrum ervaren dit probleem. Zeker op drukke dagen, zoals tijdens de komende Duitse dag van 1 november weer de verwachting is, zal het in straten rondom de Kaldenkerkerweg, het Rosarium, Wachtpoststraat en de Emmastraat/Tegelseweg wederom vol staan met wagens van kooptoeristen. Door het beperkt aantal plaatsen, parkeren veel mensen steeds vaker in de omliggende straten. Bewoners die ‘s middags na het werk thuis komen, krijgen niet de kans om hun auto in de omgeving van de eigen woning te parkeren. Een problematiek die niet te bevatten is voor mensen die verderaf in de buitenwijken wonen, maar de harde realiteit voor de bewoners die de binnenstad mede leefbaar maken. Zoals met zoveel zaken heeft de ene persoon er meer last van dan de ander, maar dat het aspect parkeren bij zowel bewoners als ondernemers in en rondom het centrum meer dan een pijnpunt is, mag duidelijk zijn. Diverse direct betrokkenen vragen dan ook om meer tolerantie, maar vooral snelle oplossingen vanaf de kant van de gemeente.

Ghetto
Volgens Frans-Jan Brouwer van Brouwer Exclusieve Herenkleding moet sowieso de leefbaarheid in de binnenstad terugkeren. "De vele particuliere zaken die in de afgelopen decennia de deuren hebben gesloten,  zijn grotendeels ingenomen door filialen van een winkelketen. Dat zorgt voor diverse minpunten. Ten eerste verdwijnen daardoor te veel kwaliteitswinkels en krijgen we er eenheidsworst voor terug. Noem ze maar ‘de veel voor weinig zaken'. Daarmee red je het als stad niet. Het tweede probleem van die ontwikkeling is dat boven de winkels bijna geen mensen meer wonen. Dat is een trend die niet goed is voor een binnenstad. Zorg als gemeente dat het wonen in de stad aantrekkelijk is. Daar hoort dus zeker een goed parkeerbeleid bij. De mensen die er nu wonen – sommigen al decennia lang - moet je koesteren en verwennen. Want een binnenstad zonder bewoners verandert vanzelf in een ghetto."

Bekeuring
Behalve het feit dat hij een zaak beheert, woont Brouwer ook al zijn hele leven in het Venlose centrum. Hij ervaart de parkeerproblematiek dus aan den lijve. "Ik mag als binnenstadbewoner één maal per etmaal in- en uitrijden. Dan ik het dus over de periode buiten de vaste tijden dat de pollers geopend zijn. Er moet echter bij kort parkeren wel altijd beweging om de auto zijn. Als de wagen ook maar even voor mijn eigen deur staat, ik twee minuten binnen ben en de parkeerwachters komen toevallig voorbij dan is het een simpel geval van pech hebben. Je hebt dan direct een bekeuring te pakken. Ik zeg daarom: ben juist blij met die paar auto’s in het centrum. Want waar auto’s zijn, wordt ook geleefd. Een goed parkeerbeleid voor kooptoeristen, maar zeker ook voor bewoners en ondernemers is een meerwaarde voor elke binnenstad."

Meer begrip
Ook Pieter Steenkist is zowel ondernemer als bewoner van de binnenstad. Hij heeft als eigenaar van restaurant Sur Place een speciale ontheffing van de gemeente gekregen om twee keer per dag met de auto bij zijn zaak op de Kwartelenmarkt te komen. "Klopt, maar dat geldt dan ook echt alleen voor dat gebied rondom ons restaurant. Dat heeft te maken met de boodschappen en de inkoop van versproducten voor de zaak. Maak ik er misbruik van en rijd met de auto die tweede keer naar het gebied rondom mijn huis, dan loop ik het risico daarvoor een bekeuring te krijgen.” Steenkist deelt bovendien de mening van Brouwer dat het parkeerbeleid voor ondernemers en binnenstadbewoners te streng is. “Er hoeft maar even geen beweging rondom je auto te zijn en hupsakee, dan heb je alweer een boete te pakken. Wij moeten dat als mensen van het Venlose centrum maar allemaal goedkeuren. Ik snap dat je tegenwoordig door de situatie in de binnenstad niet zomaar meer de hele dag voor je eigen deur kunt parkeren; daar ben ik na twintig jaar wel aan gewend, maar vanaf de kant van de gemeente en zeker bij de handhavers die door de stad lopen, mag best wel wat meer begrip komen voor onze situatie. Van mij mag het allemaal wel een beetje minder streng en strikt. Datzelfde geldt voor kooptoeristen die ietsje te laat na een dagje shoppen bij hun auto terugkeren. Geef die mensen niet te snel een bon. Er zijn legio voorbeelden waarbij het lijkt alsof de handhavers bij de parkeermeter en de wagen staan te wachten. Vijf, tien of vijftien minuten te laat en je bent al de pineut. Soms kunnen die mensen er niks aan doen. Die aanpak is echt alles behalve klantvriendelijk."

Controleren en klokken
Het gevoel van controleren en klokken bij een geparkeerde auto leeft ook bij Paul Stikkelorum van het Thaise eethuis Siam House op de Parade. Sterker hij maakte het bewust mee. "Ik had net versproducten voor de zaak gekocht bij de Sligro en Hanos, bracht deze naar binnen om ze vervolgens goed in de vriezer op te bergen, kwam weer buiten en ik had een bekeuring. Bij navraag vertelden de heren mij dat ze ongeveer vijf minuten hadden gewacht of ik naar buiten kwam. Toen dat niet gebeurde, schreven ze de bekeuring van dik 90 euro uit. Dan denk ik bij mezelf: potdomme, je weet toch dat ik binnen ben. Tik dan even op de ruit en vraag of het nog lang duurt. Is dat nu zoveel moeite? Je wordt dus beboet terwijl je als ondernemer aan het werk bent. Nee, ik heb de bekeuring niet aangevochten. Daar heb ik geen tijd voor, maar vooral geen zin in. Je verliest het uiteindelijk toch van de gemeente. Als ondernemer krijg je zoveel rekeningen of snelle bekeuringen; ik vraag me echt af of ze het leuk vinden." Dan lacht hij weer snel. “Als ze bij één van die gemeentelijke feestjes zoals bij de opening van het stadskantoor nou een keer mij de catering voor al die gasten laten regelen dan haalt dat weer een beetje de pijn weg."

Stikkelorum had zoals vele andere bewoners en ondernemers rondom de Parade een vergunning voor parkeergarage Arsenaal. "Ja, ik mocht mijn wagen na de sluiting op straat parkeren of in één van de andere garages in de stad. Dan moet ik al bijna de fiets pakken om mijn auto te halen. Dat is toch van de zotte. Maar wel die gepeperde rekening van het abonnement blijven sturen en vooral niet aanpassen." De geboren Amsterdammer vond zelf een oplossing. Zijn abonnement bij de gemeente zei hij op en koos voor de afgesloten parkeerplaats in de Lohofstraat, achter het voormalige kantoor van Dagblad de Limburger. "Dat is in beheer van woningbouwcorporatie Antares en die vragen een meer schappelijke prijs dan de gemeente. Bovendien staat mijn auto dan op een afgesloten terrein. Dat voelt toch wat prettiger dan buiten op straat in het uitgaansgebied of in een parkeergarage ver van mijn zaak en woning."

[su_spacer]

Tekst: Rob Buchholz

Fotografie: Leon Vrijdag

 

Plaats een reactie

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.