Oops! It appears that you have disabled your Javascript. In order for you to see this page as it is meant to appear, we ask that you please re-enable your Javascript!

Discussies over Venlose kermis als startpunt van verdere ontwikkeling

‘Bekijk je eigen stad eens door de ogen van een toerist’

De Venlose kermis was verleden week nog maar amper begonnen of op social media ontstond een soort van klucht over de inhoud van een artikel in Dagblad de Limburger. In het stuk gaven een aantal horecaondernemers hun mening over het evenement. Volgens anderen was de tendens van dat verhaal te negatief. Was dit de werkelijke mening van alle ondernemers in de binnenstad? En waren de geïnterviewden daadwerkelijk zo negatief geweest?

Zoals zo vaak ging het verhaal zijn eigen leven leiden en leek de nuance bij tijd en wijle ver te zoeken. De steeds vaker gehoorde klacht dat Facebook door te veel mensen gebruikt wordt als een riool vol inhoudsloze, negatieve en slecht onderbouwde meningen leek daarmee opnieuw bevestigd. Met name de reacties aan het adres van de eigenaren van BikMik waren bij vlagen tenenkrommend en beschamend. Alle reden dus om Paul en Sandra Bremmers als eerste hun volledige verhaal te laten vertellen. Daarnaast waren in de discussie ook meningen te lezen over een andere opzet van de kermis. Is die nog wel van deze tijd en hoe zou het anders kunnen? Daarover geven Arno Hendericks van café Central en Kevin Wijmans, eigenaar van John Doe en Scala ieder hun visie.

Bakken met stront
"Weet je wat mij nog het meeste stoort aan alle negatieve bullshit die mijn vrouw en ik over ons heen hebben gekregen?,” zo laat Bremmers aan het einde van zijn verhaal weten. "Het gaat verdomme om iets simpels als een kermis. Een kermis. Niet om een miljoenen verslindend project of ander wanbeleid. Nee, mijn vrouw Sandra heeft slechts haar mening gegeven over de plek van het reuzenrad – waardoor BikMik bijna drie weken 1/3e van het terras moet afstaan en dus ook minder inkomsten heeft – en wij krijgen bakken met stront over ons heen. Het is toch jammer dat je als kleine ondernemer niet meer voor je zelf op mag komen. Met BikMik hebben wij in de afgelopen zes jaar een goede naam opgebouwd en leveren een positieve en unieke bijdrage aan het Venlose centrum. Niemand vindt het namelijk leuk om minder salaris te krijgen. Ieder mens verdedigt dan zijn eigen positie. Noem mij maar unne greek, maar ik kom gewoon voor mijn zaak, eigen portemonnee en personeel op. Zoals iedere andere ondernemer dat doet. Zet dat reuzenrad er maar gerust neer. Prima, maar niet meer op mijn terras. Dat is alles."

Kleinschaliger
Ook Sandra Bremmers wil daarom nogmaals benadrukken dat zij niks tegen de Venlose kermis heeft. "In dat artikel zijn alleen negatieve citaten gebruikt. Ik heb ook positieve zaken aangehaald; die zijn echter niet genoemd. Het enige waar ik echt moeite mee heb, is inderdaad dat reuzenrad voor onze deur. Wij kunnen bijna drie weken lang het terras niet volledig gebruiken en lopen daardoor omzet mis. Dat ding staat hier nu al voor het vierde jaar en het is eigenlijk te groot voor dit plein. Waarom niet een kermis die kleinschaliger van opzet is met attracties die gericht zijn op kinderen en gezinnen? En zorg vooral dat de kermis betaalbaar wordt. En als het dan echt grootschaliger moet, doe dat dan één keer in de vijf jaar, zoals in 1993 met het 650-jarig stadsfeest of 675-jarig jubileum dat over twee jaar plaatsvindt."

Buren en collega’s
Pijnlijk waren voor hem dus vooral de vele negatieve reacties op social media naar aanleiding van een Facebookbericht van Arno Hendericks, de uitbater van café Central. Deze plaatste een foto van het artikel en gaf daarbij ongezouten zijn mening over de kritiek die ondernemers als Bremmers daarin uitten. Paul: "Dat neem ik Arno kwalijk. Was even naar mij toe gelopen en had naar het complete verhaal gevraagd. We zijn bijna buren. Hij heeft bovendien makkelijk praten want Central kan gewoon het hele terras laten staan. Zij leveren niet in. Door die actie bevuilde juist hij de binnenstad. Niet wij, de mensen die gewoon een mening gaven vanwege misgelopen omzet. Maar feit blijft wel dat iedere ondernemer in de binnenstad een eigen visie heeft die aansluit bij de eigen belangen van zijn of haar eigen zaak. Probeer maar eens iedereen op één lijn te krijgen."

Tegengeluid
Hendericks beaamt dat hij geen voorstander is van het spuien van een mening op social media. Maar deze keer vond hij het nodig. Waarom? "Mijn eerste gevoel was direct: wat een gezeik weer! Ja misschien kwam het door die negatieve kop – Kermis Venlo hoeft niet echt – boven het stuk. Die had van mij wel wat neutraler gemogen. Net zoals ik en vele collega ondernemers kijken wij anders tegen de kermis aan dan de mensen die in dat stuk geciteerd werden. Wij zijn niet gehoord. Dat tegengeluid wilde ik graag laten horen. En waarschijnlijk ben ik daar in geslaagd," zo zegt Hendericks met een lach. "Ja, misschien heb ik makkelijker praten met een groter terras en meer personeel, maar dat brengt weer andere uitdagingen en zorgen met zich mee dan dat BikMik heeft. Dat hoort bij het ondernemerschap."

Groot denken
Op de vraag of Central dan baat heeft bij de kermis zegt Hendericks resoluut: "Ja, absoluut. Opa’s en oma’s of ouders komen met hun kinderen de stad in en komen hier gezellig een warme chocomel drinken. Dat hoort ook bij het gevoel van kermis. Het is een feest waar kinderen van genieten, dat willen wij graag de ruimte geven. Het gaat toch echt wel om groter denken. Hoe? Dat zal ik je uitleggen. Zelfs mensen die niet specifiek voor de kermis naar Venlo komen, zijn aangenaam verrast als ze het reuzenrad voor het stadhuis zien staan. Ze knippen foto’s en delen die op social media. Iedereen kan dat zien. Hun vrienden en familie uit Maastricht, Brabant, Amsterdam of waar dan ook vandaan. Daarmee krijgen velen een positief beeld van Venlo. Daar is het gezellig en komen in de toekomst misschien ook wel naar onze stad. Natuurlijk is het moeilijk meetbaar, maar ik geloof daar heilig in." Hendericks noemt nog een ander voorbeeld. "De kermis valt gelijk met de herfstvakantie van de Duitsers, Belgen en Noord-Nederland. Dat zorgt voor een toeristische stroom naar vakantiehuisjes in omliggende gemeentes. Komen ze dan naar Venlo, dan zijn ze aangenaam verrast en vertellen thuis weer positief over hun leuke ervaringen hier. Het is een groeiproces waar iedere ondernemer uit het centrum zijn schouders onder moet zetten. Noem het omdenken. Dat doe ik graag en ik ben er van overtuigd dat vele anderen dat ook kunnen en willen. Ja, veel Venlonaren –ook zij die zeuren -  weten diep in hun hart dat het zo werkt. Misschien kost het je in eerste instantie geld, maar op lange termijn levert het nog meer op. Dat noem ik groot denken. Robert Bouten vertelde mij ooit het verhaal dat hij in Italië op vakantie was geweest. Op een gegeven moment kwam in het plaatsje dat hij bezocht een fanfare voorbij, Robert vond het fantastisch, bleef kijken en vertelde er enthousiast over aan zijn familie en vrienden in Venlo. Zo reageren wij uiteindelijk allemaal. Is het ergens anders, dan vinden we het leuk. Maar zo reageren ook de toeristen die naar onze stad komen en daarom zou het goed zijn om soms een wat vaker om je eigen stad door de ogen van een toerist te bekijken."

Meer beleving
Hendericks neemt de ondernemers uit de Klaasstraat als voorbeeld. Die straat is volgens hem een perfect voorbeeld van samenwerken en groter denken. “Probeer het positieve beeld over Venlo als stad te voeden. Zij hebben dat perfect begrepen. Zorg voor uitstraling. Voor mijn part begin je met je buurman of gewoon met de straat, maar we kunnen nog zoveel meer uit de stad halen. Niet alleen met de kermis, maar ook op andere momenten zoals rond de kerst, Vastelaovend et cetera. Natuurlijk hoort daar af en toe overlast bij, maar kun je iets organiseren zonder overlast?" Volgens Hendericks valt er dus ook op het gebied van de kermis veel winst te halen. "Er moet meer beleving komen. Zoals verleden jaar toen we het gekoppeld hadden aan Halloween en een extra lange koopavond. Het doet mij nog steeds pijn dat het toen door het stormachtige weer in het water viel. Maar toch, beleving en verrassen. Daar gaat het bij evenementen en winkelen steeds meer om. Voor de kermis van 2017 liggen wel al de nodige initiatieven op tafel en die gaan we zeker bekijken. Iedereen wil meedenken. Wij als ondernemers, Venlo Partners en de kermisexploitanten."

Tijdperk van verandering
Een van de weinige neutrale en goed doordachte reacties bij het Facebookbericht van Arno Hendericks was afkomstig van Kevin Wijmans, eigenaar van café John Doe en Partylocatie Scala. Hij kon wél enig begrip voor de klagers opbrengen, maar tevens denkt hij na over hoe het in de toekomst anders zou moeten. "De situatie rondom de kermis is niet zwart of wit. We leven in het tijdperk van verandering en je moet meegaan; als organisator maar ook als ondernemer. Ik snap echter ook de kritiek. Welk voordeel heb je als ondernemer aan bezoekers van de kermis die – vooral door de week – alleen maar bij de boksbal of botsauto’s staan? Niets! Dat heeft geen enkele meerwaarde. Zorg daarom wel voor meer beleving en betrek iedereen er bij. Dat levert op lange termijn inderdaad steeds meer bezoekers op. Als we daarin slagen weet ik zeker dat over vijf jaar mensen uit de hele regio zich op de Venlose kermis verheugen."

Themagebieden
Wijmans ziet daarvoor verschillende mogelijkheden. Volgens hem gaat het steeds meer om beleving. Een goed voorbeeld zijn volgens hem de Duitse steden. "In een stad als Düsseldorf gaat het om veel meer dan alleen de kermisattracties. Daar staan DJ’s, feesttenten plus de nodige eet- en drinkkraampjes. Het moet een avondje uit worden voor iedere bezoeker. Nee, ik weet dat wij in Venlo geen Düsseldorf zijn, maar we gebruiken nu ook verschillende pleinen. Daar liggen nog zoveel meer mogelijkheden. Zorg dat ieder plein of straat een thema heeft. De jeugd die het zoekt in de wilde en moderne attracties heeft dan alle ruimte en zij lopen ouders met kinderen niet in de weg die weer een andere vorm van vermaak zoeken. Bovendien zijn er nog een aantal plekken in de stad waar nog niets staat. Neem bijvoorbeeld de Parade op de hoek van de Picardie of bij Hotel Puur. En wat betreft feesttenten; kijk naar de Tent van Bell voor het Limburgs Museum– waar Leta Bell in het voorjaar een aantal optredens verzorgde – daar is ook nog veel mogelijk."

Als afsluiting maakt Wijmans het vergelijk met de festivalsector die de afgelopen tien jaar explosief gegroeid is. "Die zijn ook met hun tijd meegegaan. Hetzelfde moet gelden voor lokale evenementen. Dus betrek er plaatselijke initiatieven bij en creëer beleving en entertainment. Dat is echt een must om ook de kermis van Venlo nog meer leven in te blazen. Alles valt of staat met goede marketing. Zorg dat ondernemers de ambassadeurs van de eigen stad en evenementen worden. Dat zorgt voor verbinding, verbroedering, samenwerking en gedeelde belangen. Dat zijn er alleen nog maar winnaars. Ben ik te positief of niet realistisch? Dat heb ik vaker gehoord bij het lanceren van nieuwe plannen, maar in de meeste gevallen slaagde ik er wel in. Kijk naar John Doe en Scala. In plaats van vijf dagen, denk ik nu over zeven dagen open. Ik zoek de samenwerking met studentenverenigingen. Dus doe in ieder geval iets, ben actief en werk samen. Dat zijn belangrijke stappen op weg naar die belangrijke verdere groei waar iedereen baat bij heeft en de voordelen van ziet."

[su_spacer]

Tekst: Rob Buchholz

Fotografie: Leon Vrijdag

Plaats een reactie

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.